Hvor stort er problemet?

Alvorlig rammerust på Toyota Landcruiser er så vanlig at et søk på finn.no viser flere annonser som informerer om rammereparasjoner som følge av rust, at det trengs sveising eller at bilen er understellsbehandlet. Dersom ramma har flere gjennomrustinger og kanskje på vanskelig tilgjengelige steder, kan det være nødvendig å bytte ramme i stedet for å sveise den. Ramme til Toyota Landcruiser koster omtrent 100 000 kroner, å bytte den koster mellom 30 og 60 000 kroner i arbeid.

Hentet fra Finn.no:
Her ser du et utvalg rustrelaterte reparasjoner du risikerer å måtte ordne før EU-godkjenning:
  1. Ramme: Utbedringspris 5000 – 160 000 kroner
  2. Bremserør: Utbedringspris 1 000 – 25 000 kroner
  3. Servorør: Utbedringspris 10 000 – 20 000 kroner
  4. Påfyllingsrør: Utbedringspris 2 000 – 8 000 kroner
  5. kanaler: Utbedringspris 2 000 – 30 000 kroner
  6. traverser: Utbedringspris 20 000 – 35 000 kroner
  7. bærebruer: Utbedringspris 8 000 – 30 000 kroner
  8. Rammevanger: Utbedringspris 2 000 – 12 000 kroner
  9. understell: Utbedringspris 2 000 – 25 000 kroner

Stopp rusta, spar penger!

Fluid Film lanolinolje gjennomtrenger rustporene, fortrenger luft og fuktighet og fjerner forutsetningene for videre rusting. Dermed unngår du kostnadene som påløper som en følge av rust. I en utvidet behandling sprøyter vi hele undestellet, dette inkluderer alle hulrom og alle aktuelle flater.

Fettlister til Toyota Land Cruiser

Rust på hjulbuen kan være både dyrt og vanskelig å reparere. Funderud Antirust har derfor utviklet sin helt egen hjulbuebeskyttelse kalt Fettlista. Kanten av hjulbuen sitter i sølespruten fra hjulet noe som gir mye slitasje fra steinsprut, sand, snøslaps og salt. Når lakken og fugemassen slites, finner vannet og saltet veien inn mellom platene og gir rust som er vanskelig å se og enda vanskeligere å stoppe.