Hva er viktig å tenke på?

Mens en fossilbil har en forbrenningsmotor og girkasse, har elbilene elmotor og høyspentbatteri. I tillegg har elbilen elektronikk med følere for styring, overvåkning og kontroll noe som innebærer mange ekstra kabler og jordingspunkter. Fordelen med elektronikken er at den ikke har mekanisk slitasje og dermed tilnærmet ubegrenset levetid så lenge den ikke ødelegges av overoppheting eller kontaktproblemer. Av sikkerhetsmessige årsaker skal heller ikke høyspentkablenes oransje farge skjules av for eksempel understellsbehandling.
Spørsmålet om du kan miste rustgarantien eller teknisk garanti er det også mange som stiller seg.

Fluid Film på elektronikk

Siden Fluid Film ikke er strømledende kan den ikke på noen måte kortslutte eller medføre forstyrrende krypstrømmer som i verste fall kan ødelegge elektronikken. Fluid Film er basert på saueullfett som gjennom evolusjonen har utviklet vannfortrengende egenskaper. Når det i tillegg ikke oksiderer og har gode krypegenskaper er det som skreddersydd for elektronikk.

Kan Fluid Film medføre overoppheting av elektronikk?

Ved understellsbehandling påføres hele flater antirustmiddel for å hindre rust. Svært viktig på elbiler og etter hvert fossilbiler som får mer og mer elektronikk, er det avgjørende at antirustmiddelet ikke er varmeisolerende. For å bevise at Fluid Film ikke varmeisolerer engasjerte vi elektronikkspesialisten Simco for å teste varmeisolasjonsegenskapene. Resultatet viste Fluid Films totale mangel på varmeisolerende egenskaper. Les rapporten her

Bevares den lovpålagte signalfargen på høyspentkablene?

Siden Fluid Film lanolinolje er gjennomsiktig, vil den verken skjule rust eller fargen på høyspentkablene. Problemet til nesten alle andre antirustmidler ligger i den ugjennomsiktige fargen som gjør dem avhengige av tidkrevende maskering. Under kan du se forskjellen mellom Fluid Film og et tradisjonelt antirustmiddel.

Kan du miste rustgarantien eller teknisk garanti?

Det blir spekulert i om bilimportørene kan frafalle rustgarantien eller den tekniske garantien dersom bilen understellsbehandles. Heldigvis er ikke dette mulig. Den norske kjøpsloven gjelder også for bilimportørene. Hvis det ikke er noen sammenheng mellom behandlingen og eventuelle problemer kan de ikke avvise reklamasjonen.
På tross av påstander fra enkelte bilforhandlere om mulig rustgarantibortfall ved understellsbehandling, har vi til gode å oppleve dette i praksis. Erfaringen vår i over 50 år og 70 000 behandlinger er at det aldri har blitt nektet garantiansvar, verken på teknisk garanti eller rustgaranti. Forårsaker vi med understellsbehandlinga vår en feil, står vi selvfølgelig ansvarlig for dette.