Vi siterer først fra Motor om rustgarantier generelt:

Vi får henvendelser fra mange medlemmer som har fått rust på bilen, men som sliter med å få forhandleren til å utbedre skadene som de tror den 12 år lange garantien mot rust dekker. Reklamen sier ikke noe om det som står med liten skrift i vilkårene. Der står det som regel noe om at ”rusten må komme innenfra”. Det betyr at rust som starter på utsiden ikke dekkes, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Les hele saken her.

Hva er Teslas rustgaranti verdt dersom du ikke får dekket reparasjonen i praksis?
Rustgarantien til Tesla Model 3 er som følger:

Begrenset Rustgaranti for Model 3
Denne begrensede rustgarantien for Model 3 gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde.

Siden fuktighet og salting av veiene er årsaken til nesten alle gjennomrustinger, dekker denne garantien i praksis ingen tilfeller. Når det oppstår gjennomrusting, er det vanskelig å påvise fra hvilken side rustingen har startet, særlig hvis ikke hullet oppdages umiddelbart. Når det i tillegg må påvises material- eller produksjonsfeil, er det vanskelig å tenke seg en gjennomrusting garantien dekker.

I valget mellom en ubehandlet bil med usikker fabrikkgaranti og vår omfattende behandling med markedets beste antirustgaranti, bør valget være lett.

Frafaller teknisk garanti?
Det har blitt spekulert i om Tesla kan frafalle den tekniske garantien dersom bilen understellsbehandles. Heldigvis er ikke dette mulig. Den norske kjøpsloven gjelder også for Tesla, hvis ikke det er noen sammenheng mellom behandlingen og eventuelle problemer kan ikke Tesla avvise dette.

Som understellsbehandlingsverksted står vi ansvarlig for feil og skader vi eventuelt måtte forårsake.

Fluid Film brukes som elektrospray for å unngå korrosjon og dårlig kontakt på elektriske kontaktpunkter.

Avisning av reklamasjon på Tesla:
Da en av våre kunder reklamerte til Tesla på defekt hovedlykt, avviste Tesla reklamasjonen med henvisning til at Fluid Film hadde ødelagt elektronikken på grunn av varmeisolering og påfølgende overoppheting.

For å frikjenne Fluid Film tok vi kontakt med Simco, som er ledende på styringssystemer og elektronikk i bil. De utarbeidet en rapport på årsaken til den defekte elektronikken i lykta og Fluid Films manglende varmeisolerende egenskaper.

Konklusjon:

  • Teslas rustgaranti dekker ikke gjennomrusting som følge av ytre påvirkning.
  • Tesla har ikke lov til å nekte reklamasjonsansvar som følge av behandlingen dersom det ikke er en sammenheng mellom feil og behandling.
  • Vi kan dokumentere at behandlingen ikke påvirker elektronikken negativt.