Problemet med den doble hjulbuekonstruksjonen
Rust på hjulbuen kan være både dyrt og vanskelig å reparere. Funderud Antirust har derfor utviklet sin helt egen hjulbuebeskyttelse kalt Fettlista.
Kanten av hjulbuen sitter i sølespruten fra hjulet noe som gir mye slitasje fra steinsprut, sand, snøslaps og salt. Når lakken og fugemassen slites, finner vannet og saltet veien inn mellom platene og gir rust som er vanskelig å se og enda vanskeligere å stoppe.
Flere bilmodeller har fortsatt denne konstruksjonen og har derfor veldig behov for denne effektive ekstrabeskyttelsen.
Fettlista fra Funderud Antirust
Fettlista gir unik rustbeskyttelse mot bilens mest utsatte område. Lista er fylt med værbestandig korrosjonshindrende fett, og når den presses på hjulbuen vil fettet komme inn i platefalsen mellom inner- og ytterskjerm.
Kanten av hjulbuen sitter i sølespruten fra hjulet noe som gir mye slitasje fra steinsprut, sand, snøslaps og salt. Når lakken og karosserikittet slites, finner vannet og saltet veien inn mellom platene og gir rust som er vanskelig å se og enda vanskeligere å stoppe.
Flere bilmodeller har fortsatt denne konstruksjonen og har derfor veldig behov for denne effektive ekstrabeskyttelsen.
Historien til fettlista
På 90-tallet bestemte Matti på Funderud Antirust seg for å løse problemet med hjulbuerust. Honda Accord hadde forsøkt å løse problemet ved å legge ei list langs hjulbuekanten. Den fungerte godt for å forebygge slitasje, men ikke for å holde fukt og salt borte. Da Matti lagde en maskin som kunne fylle lista med fett, var problemet løst fordi hele hjulbuen etter montering lå badet i fett og umuliggjorde rusting.
Lista fungerte godt, kunder og Konkurrenter etterspurte den og etter hvert solgte vi den til verksteder i både Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Totalkvantumet av produsert og solgt fettlist er nå over 100 000 meter.